Preskočiť na hlavný obsah

Najzdravšie plody jesene...



Medzi ne neodmysliteľne patrí cvikla, tekvica, jablko a vlašské orechy. Vybrala som pre Vás recepty, ktoré správne na-budia a ochránia Vašu imunitu v blížiacom sa chladnom počasí. Najedzte sa do zdravia a krásy a to vďaka zelenine!

Tekvica patrí medzi najstaršie kultúrne plodiny. Spája sa s ňou história Keltov a pohanských zvykov. Ako aj súčasný Americký sviatok Halloween. Konzumáciou tekvice získame potrebné minerály ako železo, meď, horčík, zinok, či draslík. Je vhodná pri detoxikácií organizmu, znižuje množstvo tukov v krvi a veľké množstvo cennej vlákniny.

Z tekvice dokážete urobiť super prílohu k mäsku vo forme pyré alebo na spôsob pečených zemiakov :D. Nakrájam na kocky a šup do pece. Ja obľubujem tekvicovú polievku alebo alebo tekvicové sladké variacie.

Dezert: Tekvicový čokoládový krém :) http://www.paleolifestyle.cz/tag/dyne/ 

Odporúčam publikáciu Sladkosti bez výčitiek od Tatiany Jelínek, v ktorých nájdete dezerty, ktoré môžu konzumovať pažrúti, ktorí sa stravujú v režime sladké paleo (povolené sú dezerty)

---

Cvikla (červená repa) v sebe skrýva komplex živín ako zinok, meď, železo, jód, draslík, vápnik, horčík, kyselinu listovú a vlákninu.! :) Zlepší nám nie len trávenie, kvalitu vlasov a nechtov  ale spomalí aj známky starnutia vašej pleti. A ako bonus znižuje cholesterol v krvi.

Doplnkový šalát k raňajkám: 1cvikla + 1 jablko + 3 mrkvy. Nastrúhame na jemno. Pridáme nálev: 1/2 citróna + 1/2čl škorice, 1/2 čl rímska rasca, 1/2 čl  červená paprika a štipka kajánskeho korenia. Premiešame.
Príloha: Cviklová kapusta: je vyborná k pečenej kačke, kurčaťu alebo bočiku: http://varimepaleo.sk/cviklova-kapusta-ktora-prekvapi-postup-na-pecenu-krkovicku/
Obed: Cviklové fašírky: http://blog.paleo-doupe.cz/2015/02/15/veprove-karbanatky-s-repou/ 

                                                                                ---

Jablká obsahujú množstvo vlákniny, vitamíny C a B6, fosfor, draslík a rad antioxidantov, ktoré chránia DNA v ľudských bunkách a znižujú tak riziko vzniku rakoviny, chránia mozog pred Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou. Jablká pomáhajú pri chudnutí a kontrole cholesterolu.
Som rada, že zásoba jabĺk za naším domom a u babky je dostatočná. Aspoň do začiatku zimy postačí :).

Dezerty: Jablkové muffiny (namiesto kokosovej múky som dala struhaný kokos) https://paleosnadno.cz/recept/jablecne-mini-muffiny/
Škoricové sušienky s jablkami: http://www.paleolifestyle.cz/2012/02/29/skoricove-cookies-s-jablky-a-orechy/ 
Neskutočné dobrý Jablčný makovník: http://blog.paleo-doupe.cz/2014/05/18/jablecny-makovnik/ 
Chutná príloha: Cibuľka s kolieskami jabĺčka. Popražíme cibuľku na masle/ghe do sklovita. Pridáme jabĺčka, ktoré sme si nakrájali na tenké polmesiačiky.  

                                                                                ---

Vlašské orechy sú dobrým zdrojom vitamínu B1 pre správne fungovanie srdca, B6 pre správne fungovanie mozgu a tvorby červených krviniek, E pre spomaľovanie starnutia buniek, odstránenia únavy, znižovania krvného tlaku a rizika vzniku infarktu a mozgovej porážky. Sú bohaté na fosfor, draslík a horčík, zinok pre imunitný systém a hojenie rán, železo, selén, meď a mangán, ktorý podporuje plodnosť u oboch pohlaví.
Obsahuje (70%) tukov,  ktoré tvoria zdraviu prospešné nenasýtené mastné kyseliny, ktoré pôsobia hlavne proti kardiovaskulárnym ochoreniam. Okrem toho podporuje spaľovanie telesného tuku.

Zásoba vlašských orechov v našej domácnosti je ozaj nekonečná. Pýšime sa veľkou úrodou týchto zdravých a chutných plodov. Dajú sa využiť na 100 spôsobov. Ja ich používam niekedy namiesto mandli ( pomletím dosiahnete mandľovú múku) pomeliem a mám orechovú múku, ktorá sa zvyčajne používa do dezertov. 

A čo tak si z nich vytvoriť majonézu? Áno je to možné! http://blog.paleo-doupe.cz/2015/08/05/majoneza-z-vlasskych-orechu/ 
Obed: Losos v orechovej chruste http://varimepaleo.sk/peceny-parmezanovo-orechovej/

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Tip na raňajky II. časť

Opäť sú tu inšpirácie na paleo raňajky!
Hneď v úvode by som sa Vás chcela opýtať. Máte záujem o tipy na večeru? Zo skúsenosti môjho okolia viem, že najväčším problémom je "Čo môžem jesť na raňajky, keď sa vzdám múky?" Samozrejme nemôžete jesť len praženicu alebo šaláty. To po Vás nechcem :). Sú rôzne iné možnosti. Preto tu máme druhé kolo, čo dobré si ukuchtiť na raňajky. Ja osobne dávam prednosť slaným variaci-am. Nabudúce Vám  prezradím aj sladké možnosti.

 Prinášam ďalšie tipy:

1.Zapečený grep - recept

2. Lososovo-omeletové sushi  Tri ingrediencie a máte hotovo :),
recept v publikácií: Daniel Green - Paleo dieta 

3. Zapečené avokádo s volským okom  Avokádo nakoreníme podľa chuti (olivový olej, cesnak, čierne korenie),   surové vajíčko umiestníme na miesto odkiaľ sme vybrali kôstku  a dáme zapiecť na  10-15 min. pri teplote 180.C
4. Tekvicové lievance  recept v publikácií: Sladkosti bez výčitiek
5. Praženica a cviklovo-mrkvový šalát
6. Omeleta so špenatom

 7. Avokadovo-paradaj…

Prílohy nie len k mäsu.....Nové Inšpirácie

Aké prílohy používať k mäsu, keď sme ryžu a zemiaky vylúčili? Skúsili ste už niekedy bataty a karfiol? Uvariť a rozmačkať s kokosovým mliekom alebo ghee na hladké a chutné pyré? A čo tak zeleninu na pare? Pečenú zeleninu?  Je toľko možnosti, že po takom dlhom čase mi príde ryža a zemiaky ako veľká nuda na tanieri.

1. Pečená koreňová zelenina! 
Skúste nakrájať mrkvu, petržlen, cviklu, kaleráb na malé kúsky.  Pridať celý cesnak, prípadne ešte namixovať maslovú tekvicu navrstviť na plech vystlaný papierom na pečenie. Pokvapkať olivovým olejom nakoreniť a nechať piecť 45min. pri 190 stupňoch? Alebo skúste do zapekanej misky uložiť v štýle ratatouille :)


Pre inšpiráciu:
Pečená zelenina: http://varimepaleo.sk/pecena-korenova-zelenina/
Hranolky: http://varimepaleo.sk/hranolky-sladkych-zemiakov/
Zeler v paradajkovej omáčke: http://varimepaleo.sk/vynikajuci-hazankin-restovany-zeler-so-slaninkou-cibulou-a-paradajkami/

2. Pyré batatové, tekvicové, brokolicové.... Všetky sa pripravujú rovnako. Uvar…

Paleo potraviny, váš nový jedálniček!

Pomer vášho nového jedálnička je:
zelenina 45-50% + tuky 25% + živočíšne bielkoviny 25 % 1. základ tvorí zelenina. Áno Paleo neznamená jesť len mäso. Stretla som sa s označením, že Paleo je mäsová diéta. Nie! Vo svojej podstate je Paleo strava zeleninová. Správny paleožrút konzumuje viac zeleniny ako mäsa. Vysoký podiel zeleniny v našom jedálničku zabezpečí vlákninu, vitamíny, minerály a enzýmy. K nej tiež zaradzujeme hríby a morské riasy. 2. Tuky sú pre naše „prepnutie“ zo sacharidového režimu do tukového podstatne dôležité. Predovšetkým hovorím o živočíšnych a stabilných - rastlinných ako kokosový a olivový olej. So slnečnicovým olejom sa nadobro rozlúčte. Nahraďte ho bravčovou masťou, kokosovým olejom, maslom, olivovým olejom. Obmedzením sacharidov potrebujeme nový zdroj energie. Zvýšenou konzumáciou tukov a obmedzením sacharidov zaručene nepriberiete. Zapamätajte si, že jedno vylučuje druhé.

3. Mäso nie je dominantnou zložkou nášho jedálnička, avšak nijako mu neublíži ;). Tuky z mäs…