Preskočiť na hlavný obsah

Smoothie (smúty) – prečo je také zdravé a pár tipov na prípravu :)

Mixovaná zelenina/ovocie pomáha telu tráviť (zelenina rozsekaná na kúsky má narušenú bunkovú stenu, s ktorou ma telo pri trávení problém. Pri žutí, zeleninu tak nerozdrvíme ako mixovaním). Čo značí, že získame maximum vitamínov a výživných látok. Oproti šťave obsahuje väčšie množstvo vlákniny! Vláknina napomáha dobrému tráveniu, cukor sa vďaka nej vstrebáva pomalšie a stabilnejšie, zasýti viac ako šťava. Dodáva energiu, prečisťuje pleť a tráviaci systém, hydratuje a podporuje imunitu.


Základné kroky pre prípravu Smúty:
1. Tekutina (voda; mlieko - paleoťaci nezabúdajte na rastlinné mlieka ako kokosové, mandľové...; zelený čaj, kokosová voda, jogurt biely s najvyššim obsahom tuku aký nájdete)
2. Zelenina ( poväčšine je to špenát, kel, cvikla, uhorka, šalát) túto zložku je možné vynechať keď chcete ovocné smoothie
3. Ovocie
4. Na dosiahnutie hustejšieho smúty je dobre pridať avokádo alebo banán
5. (Ne)Osladenie (túto zložku poväčšine vynechávam ovocie je samo o sebe sladké, tak načo sladiť? Preferujem prirodzenú chuť zeleniny a ovocia) med, ďatle, figy ...
6. Na záver ten správny tuk vo forme orechov a semienok alebo okoreniť koreninami, zázvorom, goji...a iné

Tipy:
1. Mixujte v niekoľkých fázach, nie všetko naraz. Najprv mixovať práškové suroviny s tekutinou. Následne pridáme tvrdé suroviny, rozmixujeme. Ďalší krok listovú zeleninu, rozmixuje a na záver ovocnú zložku a pomixujeme na výsledný nápoj.
2. Oživenie - ak si mixujete stále to isté skúste okoreniť to zázvorom, škoricou, vanilkovým extraktom, orieškovým maslom, strúhaným kokosom, kurkumou, kakaom, lístkami mäty
3. Pre lepšie osvieženie hlavne v lete používajte mrazené ovocie.....najideálnejšie domáce mrazené ovocie z vašej záhradky
4. Ľad alebo mrazené ovocie pridávame ako posledné, šetríme predsa nášho pomocníka :)
5. Ovocie a zeleninu si radšej zabezpečte od miestnych farmárov alebo z mestského trhu
6. Ovocie a zeleninu z obchodov odporúčam len mrazenú a počas zimných mesiacov
7. Mlieko s citrusmi neodporúčam kombinovať, poväčšine dochádza k zgrcnutiu
8. A čo so zvyškom? Zamraziť do foriem na nanuky :) a zdravé osvieženie je na svete
9. A konzumovať hlavne pomaly. Vychutnávať! :)
10. Nakúpili ste veľa ovocia? Nevadí. Nakrájajte na kúsky a šup s tým do mrazničky. Nezabudnite predtým dať ovocie do vrecka alebo si rovno urobiť porcie na svoje smúty.
11. Ak si nachystáte ovocie večer pred spaním a ráno už len mixnete odporúčam ho uskladniť čo najnižšie v chladničke a v uzatvárateľnej nádobe (max 1 -2 dni, závisí od druhu ovocia)

POMER: 60% ovocia + 40% zeleniny

Receptov na smúty je neúrekom. Plný internet. Skúste však svoju fantáziu a namiešajte si to správne smúty podľa seba. Hlavne podľa toho čo potrebujete.


Napríklad:
Smúty na posilnenie imunity je ovocie alebo zelenina obsahujúca
- železo, zinok, mangán, Vitamín A,C,E,B6,B12, D
A tieto vitamíny sú v ovocí jablko, ananás, banán, brusnice čerešne, čučoriedky, černice, pomaranč, slivky a zázvor, avokádo, cvikla a uhorka, hlavkova kapusta, ríbezle, repa a špenát

Smúty na chudnutie je ovocie a zelenina s nízkym obsahom cukru.
Používajte hlavne vodu a rastlinné mlieko, Ovocie ako melón, lesné bobulovité ovocie, marhule, jablká, max. hrušky + kvapka zdravého tuku ako kokos, chia, ľanové semienka a mak.

Základom na peknú pleť je smúty, ktoré neobsahuje živočíšne mlieko (akné), a pre lepšiu hydratáciu je dobré aby smúty obsahovalo: avokádo, olivový olej, citrusy a ľanové semienka. Zase proti opuchom tváre a starnutiu je dobré pridať Kajánské korenie, čo spôsobuje stimuláciu krvného obehu. Pomôže hlavne voda a banány bohaté na draslík.

Prevencia proti rakovine? Lesné plody plné antioxidantov, mandľové mlieko na odbúranie tukov. A na záver osladíme a zahustíme banánom :).

Zdroj: príručka multibulet + kniha: 107 neodolateľných smoothie receptov od Ondrašáková a Dedinský - kolektív autorov a moje skúsenosti :D

Komentáre

  1. Naozaj zaujímavé tipy - ja už veľmi smoothie nerobím, ale kedysi som na tom dosť fičala. Ale páči sa mi, a veru že ma to nikdy nenapadlo, zbytok skrátka zmraziť a je z toho nanuk! A pamätám si, že mne vždy toho ostalo a zbytočne som to do seba tlačila.=D No dobre vedieť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. je leto a ovocia je strašne veľa .....skús si spraviť nejaké to smúty možno ti opäť zachutí :) a keď nie ovocné smúty tak napríklad energy káva :) 1 šálka rastlinného mlieka, 1 šálka tvojej obľubenej vychladnutej kávy, 1 banán, pár kvapiek vanilkového extraktu a dosladiť si to môžeš medom, trstinovým cukrom, javorovým sirupom.....akekoľvek sladilo :D......alebo rovno vanilkový cukor :) sem tam si pridam aj lyžičku kakaa :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Tip na raňajky II. časť

Opäť sú tu inšpirácie na paleo raňajky!
Hneď v úvode by som sa Vás chcela opýtať. Máte záujem o tipy na večeru? Zo skúsenosti môjho okolia viem, že najväčším problémom je "Čo môžem jesť na raňajky, keď sa vzdám múky?" Samozrejme nemôžete jesť len praženicu alebo šaláty. To po Vás nechcem :). Sú rôzne iné možnosti. Preto tu máme druhé kolo, čo dobré si ukuchtiť na raňajky. Ja osobne dávam prednosť slaným variaci-am. Nabudúce Vám  prezradím aj sladké možnosti.

 Prinášam ďalšie tipy:

1.Zapečený grep - recept

2. Lososovo-omeletové sushi  Tri ingrediencie a máte hotovo :),
recept v publikácií: Daniel Green - Paleo dieta 

3. Zapečené avokádo s volským okom  Avokádo nakoreníme podľa chuti (olivový olej, cesnak, čierne korenie),   surové vajíčko umiestníme na miesto odkiaľ sme vybrali kôstku  a dáme zapiecť na  10-15 min. pri teplote 180.C
4. Tekvicové lievance  recept v publikácií: Sladkosti bez výčitiek
5. Praženica a cviklovo-mrkvový šalát
6. Omeleta so špenatom

 7. Avokadovo-paradaj…

Paleo potraviny, váš nový jedálniček!

Pomer vášho nového jedálnička je:
zelenina 45-50% + tuky 25% + živočíšne bielkoviny 25 % 1. základ tvorí zelenina. Áno Paleo neznamená jesť len mäso. Stretla som sa s označením, že Paleo je mäsová diéta. Nie! Vo svojej podstate je Paleo strava zeleninová. Správny paleožrút konzumuje viac zeleniny ako mäsa. Vysoký podiel zeleniny v našom jedálničku zabezpečí vlákninu, vitamíny, minerály a enzýmy. K nej tiež zaradzujeme hríby a morské riasy. 2. Tuky sú pre naše „prepnutie“ zo sacharidového režimu do tukového podstatne dôležité. Predovšetkým hovorím o živočíšnych a stabilných - rastlinných ako kokosový a olivový olej. So slnečnicovým olejom sa nadobro rozlúčte. Nahraďte ho bravčovou masťou, kokosovým olejom, maslom, olivovým olejom. Obmedzením sacharidov potrebujeme nový zdroj energie. Zvýšenou konzumáciou tukov a obmedzením sacharidov zaručene nepriberiete. Zapamätajte si, že jedno vylučuje druhé.

3. Mäso nie je dominantnou zložkou nášho jedálnička, avšak nijako mu neublíži ;). Tuky z mäs…

Stránky / Odkazy o paleo strave,