Preskočiť na hlavný obsah

Prílohy nie len k mäsu.....Nové Inšpirácie

Aké prílohy používať k mäsu, keď sme ryžu a zemiaky vylúčili? Skúsili ste už niekedy bataty a karfiol? Uvariť a rozmačkať s kokosovým mliekom alebo ghee na hladké a chutné pyré? A čo tak zeleninu na pare? Pečenú zeleninu?  Je toľko možnosti, že po takom dlhom čase mi príde ryža a zemiaky ako veľká nuda na tanieri.

1. Pečená koreňová zelenina! 
Skúste nakrájať mrkvu, petržlen, cviklu, kaleráb na malé kúsky.  Pridať celý cesnak, prípadne ešte namixovať maslovú tekvicu navrstviť na plech vystlaný papierom na pečenie. Pokvapkať olivovým olejom nakoreniť a nechať piecť 45min. pri 190 stupňoch? Alebo skúste do zapekanej misky uložiť v štýle ratatouille :)


Pre inšpiráciu:
Pečená zelenina: http://varimepaleo.sk/pecena-korenova-zelenina/
Hranolky: http://varimepaleo.sk/hranolky-sladkych-zemiakov/
Zeler v paradajkovej omáčke: http://varimepaleo.sk/vynikajuci-hazankin-restovany-zeler-so-slaninkou-cibulou-a-paradajkami/

2. Pyré batatové, tekvicové, brokolicové.... Všetky sa pripravujú rovnako. Uvaríme vo vode do úplnej mäkkosti, popučíme a pridáme buď kokosovú smotanu/mlieko alebo ghee/prepražené maslo, a koreniny podľa vašej chuti.

Pre inšpiráciu:
Batatovo-Chrenové pyré - https://paleosnadno.cz/recept/batatovy-prilohovy-salat-s-krenem-a-horcici/
Tekvicové pyré: http://www.paleolifestyle.cz/2012/07/22/brambory-ne-dyne/#more-2458
Karfiolové pyré: http://www.paleolifestyle.cz/2012/07/17/kvetakova-kase-podruhe/#more-2454

3. Namiesto ryže sa hodí karfiol! Máte doma výkonného robota? Stačí surový karfiol rozložiť na jednotlivé "ružičky", ktoré necháme pomlieť a máme neškrobovú náhradu za ryžu alebo rovno kuskus. :) Stačí už len vo vode povariť alebo orestovať na olivovom oleji.
zdroj: http://ohmyveggies.com/how-to-make-cauliflower-rice/

Pre inšpiráciu:
Karfiolová ryža na 4 spôsoby: Samozrejme prispôsobiť si ju pre podmienky palea :) Karfiolová ryža na 4 spôsoby video
Karfilový kuskus https://paleosnadno.cz/recept/kvetakovy-kuskus/

Placky
Na stránkach zamerané sa na Paleo/WHOLE30/Primal stravu narazíte aj na rôzne recepty placiek tzv. "housek" :D. Najradšej placky jedávam na raňajky. Urobiť si zásobu na prvý týždeň do prace. Ak si urobíte placky zo sezamu a ľanových semienok. Môžete použiť na ne domáce majonézy so zeleninou, zabíjačkové špeciality a dipy! :) Milujem hlavne avokádový :)! Alebo len tak k mäsu na obed alebo večeru.

Pre inšpiráciu:
Dyňovo-batatové placky: http://blog.paleo-doupe.cz/2014/11/25/dynovo-batatove-placky/
Kapustovo-škvarkové placky: http://blog.paleo-doupe.cz/2015/02/26/zelne-placky-se-skvarky/
Bylinkové bochánky: http://www.paleolifestyle.cz/2012/04/02/bylinkove-bochanky/

Sezamovo ľanové placky: 100g sezamu, 100g ľanových semien, 2 cibule, 1 cesnak. Cibuľu a cesnak rozmixuje na pyré. 180g semienok rozmixujeme a 20g necháme v celosti. Zmiešame dokopy a dáme zapiecť na 20 minút pri 170 C.

Verím, že si ozaj vyberiete. Možnosti je naozaj veľa a verím, že každý z vás ma v sebe tvorivého ducha alebo dušu dobrodruha a vyskúša svoje variácie. Nechajte sa viesť svojimi chuťovými pohárikmi.




Vaša


Komentáre

  1. Batát teda nie je zemiak? Resp. prečo nie obyčajný zemiak a batát áno? A musím súhlasiť - pečená koreňová zelenina je perektná! Budúca svokra ju spravila ako prílohu k mäsu a nevedela som sa dojesť. Najmä mrkvu milujem. Ja chcem inak vyskúšať karfiolové pyré... ale u nás by to nikto nejedol okrem mňa =/ Ale jedla som paštrnákové a bolo na jednotku! Tiež také sladšie.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. áno je zemiak, avšak rozdiel je v tom že klasický zemiak ....resp. konzumný obsahuje veľa škrobov a zvyšujú hladinu cukru v krvi rýchlejšie ako bataty....aj keď su bataty slabšie neobsahujú škrob pomaly dávkujú cukor v tele a dokonca neobsahujú škroby, ktoré narušujú trávenie v tele.....preto sú povolene :)

    skús dať na koreňovú zeleninu vetvičky čerstvého rozmarínu alebo sušenú šalviu s kozím syrom...! nebudeš vedieť prestať :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zatiaľ som sa odvážila len k pečeným mrkvovým hranolkám :D Ale chutili! Môj "problém" je, že teraz som často doma, a tam je samozrejme tá klasická domáca strava, ktorá mne v podstate nevadí, ale občas mi už chýba aj nejaká improvizácia, niečo nové... Už som inak počula aj o nejakých veľkých zelených banánoch, ktoré sa vraj tiež používajú namiesto zemiakov...nuž ale tých by som sa asi bála :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No o zelených banánoch som už tiež čítala všeličo....ja však až do takých extremov nechcem zachádzať :) som za prirodzené dostupne chute v našich oblastiach. Takže preferujem našu domácu zeleninu a ovocie :) Aj keď uznávam, že je pár výnimiek ako banány, avokádo a bataty :D :D ale rozumieme sa nie? :D

      Odstrániť
  4. No pre mňa je experiment akákoľvek z týchto vecí, ale na druhej strane môže to byť dobré, len to musím vyskúšať niekedy :) Ale stalo sa mi, že som si k mäsu v reštike vypýtala zeleninu, prípadne grilovanú zeleninu, bolo to v ponuke a oni na mňa hľadeli jak teľa na nové vráta, že a prílohu? a ja že tú zeleninu a oni stále, že čo k mäsu, nuž čo už.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja už sa nad ani nepozastavujem mám podobnú skúsenosť :)....určite vyskušaj! :)

      Odstrániť
  5. Ukážem mužovi, on rád vymýšľa neobvyklé prílohy. My mávame dosť často namiesto zemiakov k mäsku iba zeleninovú zmes a zbožňujeme to. A ja osobne si sem-tam spravím hráškové pyré. Ja ho tak zbožňujem, že si ho dokážem natrieť aj na chleba xD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tak skus si to natrieť na sezamovo-ľanový chlebík :D

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Tip na raňajky II. časť

Opäť sú tu inšpirácie na paleo raňajky!
Hneď v úvode by som sa Vás chcela opýtať. Máte záujem o tipy na večeru? Zo skúsenosti môjho okolia viem, že najväčším problémom je "Čo môžem jesť na raňajky, keď sa vzdám múky?" Samozrejme nemôžete jesť len praženicu alebo šaláty. To po Vás nechcem :). Sú rôzne iné možnosti. Preto tu máme druhé kolo, čo dobré si ukuchtiť na raňajky. Ja osobne dávam prednosť slaným variaci-am. Nabudúce Vám  prezradím aj sladké možnosti.

 Prinášam ďalšie tipy:

1.Zapečený grep - recept

2. Lososovo-omeletové sushi  Tri ingrediencie a máte hotovo :),
recept v publikácií: Daniel Green - Paleo dieta 

3. Zapečené avokádo s volským okom  Avokádo nakoreníme podľa chuti (olivový olej, cesnak, čierne korenie),   surové vajíčko umiestníme na miesto odkiaľ sme vybrali kôstku  a dáme zapiecť na  10-15 min. pri teplote 180.C
4. Tekvicové lievance  recept v publikácií: Sladkosti bez výčitiek
5. Praženica a cviklovo-mrkvový šalát
6. Omeleta so špenatom

 7. Avokadovo-paradaj…

Paleo potraviny, váš nový jedálniček!

Pomer vášho nového jedálnička je:
zelenina 45-50% + tuky 25% + živočíšne bielkoviny 25 % 1. základ tvorí zelenina. Áno Paleo neznamená jesť len mäso. Stretla som sa s označením, že Paleo je mäsová diéta. Nie! Vo svojej podstate je Paleo strava zeleninová. Správny paleožrút konzumuje viac zeleniny ako mäsa. Vysoký podiel zeleniny v našom jedálničku zabezpečí vlákninu, vitamíny, minerály a enzýmy. K nej tiež zaradzujeme hríby a morské riasy. 2. Tuky sú pre naše „prepnutie“ zo sacharidového režimu do tukového podstatne dôležité. Predovšetkým hovorím o živočíšnych a stabilných - rastlinných ako kokosový a olivový olej. So slnečnicovým olejom sa nadobro rozlúčte. Nahraďte ho bravčovou masťou, kokosovým olejom, maslom, olivovým olejom. Obmedzením sacharidov potrebujeme nový zdroj energie. Zvýšenou konzumáciou tukov a obmedzením sacharidov zaručene nepriberiete. Zapamätajte si, že jedno vylučuje druhé.

3. Mäso nie je dominantnou zložkou nášho jedálnička, avšak nijako mu neublíži ;). Tuky z mäs…

Princíp Paleo stravovania je viac než známi. Múka? Nie! A to nie je všetko.