Preskočiť na hlavný obsah

Paleo potraviny, váš nový jedálniček!

Pomer vášho nového jedálnička je:

zelenina 45-50% + tuky 25% + živočíšne bielkoviny 25 %
1. základ tvorí zelenina. Áno Paleo neznamená jesť len mäso. Stretla som sa s označením, že Paleo je mäsová diéta. Nie! Vo svojej podstate je Paleo strava zeleninová. Správny paleožrút konzumuje viac zeleniny ako mäsa.
Vysoký podiel zeleniny v našom jedálničku zabezpečí vlákninu, vitamíny, minerály a enzýmy. K nej tiež zaradzujeme hríby a morské riasy.
2. Tuky sú pre naše „prepnutie“  zo sacharidového režimu do tukového podstatne dôležité. Predovšetkým hovorím o živočíšnych a stabilných - rastlinných ako kokosový a olivový olej. So slnečnicovým olejom sa nadobro rozlúčte. Nahraďte ho bravčovou masťou, kokosovým olejom, maslom, olivovým olejom. Obmedzením sacharidov potrebujeme nový zdroj energie. Zvýšenou konzumáciou tukov a obmedzením sacharidov zaručene nepriberiete. Zapamätajte si, že jedno vylučuje druhé.

3. Mäso nie je dominantnou zložkou nášho jedálnička, avšak nijako mu neublíži ;). Tuky z mäsa, výpekov  - neobmedzovať! Suché mäso a zelenina bez dostatočného podielu tukov predstavuje zdravotné riziko. Napríklad dokáže vyvolať zápchu.

4. Orechy a semená sú vhodné ak ich nie je veľa. Obsahujú určitý podiel sacharidov. Ak ich neobľubujete nemusíte ich jesť vôbec. Ak sa nevieme bez nich zaobísť konzumujte ich s rozumom 2 hrste denne. Upozorňujem, že hovoríme o čistých, ne-pražených.
Ja osobne si dám orechy k filmu, alebo keď ma prepadne chuť na sladké. Mojou alternatívou sladkého okrem ovocia je aj horká čokoláda: od 81% a vyššie. S percentami to však nepreháňajte. Raz som ochutnala 99% a bola to katastrofa :D. Tá chuť sa nedá opísať. Dá sa len zažiť. Každopádne v negatívnom slova zmysle.
5. Ovocie tvoria okrajovú časť jedálnička, kvôli vysokému podielu sacharidov. Prirodzených prírodných sacharidov.  Ovocie by sme mali obmedziť na jednu max 2 porcie denne. Odporúčam ako desiatu. Tu musím upozorniť na pomer ovocia a orechov. Čím viac jedného tým menej druhého. :) Najviac preferované je bobuľové ovocie ako ríbezle, maliny, černice, brusnice, čučoriedky....

6. Doplnky k Paleo strave sú:
- korenie, bylinky
- čaj, káva
- citrónová šťava, ocot
- horčica, kečup  a majonéza.  (domáce alebo bio verzie – neobsahujúce sóju, kukuričný škrob a vysoký podiel cukru)
- morská a himalájska soľ (pri znížení príjmu cukru sa telo zbavuje sodíka a draslíka preto je potreba dopriať si dostatok soli.)

Vaša

 

Komentáre

  1. V podstate je to vsetko co mam rada...len akurat ma mrzi, ze moje oblubene ovocie je vyradene - banany, pomarance, jablcka xDDD.... ale akoze dovoleny masovy vypek...no to je sila, to by mi v zivote nenapadlo, ze existuje stravovanie, kde to mozes a stale jes do stihlosti xD

    OdpovedaťOdstrániť
  2. moja zlata tebe staci sladke paleo :) to znamena, ze ovocie mozes jest akekolvek...skor tí čo majú zdravootné problémy si musia dávať pozor aj na ovocie a jesť len ozaj len bobulove ovocie co ma minimum sacharicou...o sladkom paleu este budem písať :) to dokonca dodrziavam aj ja...lebo som vo faze, ked som s postavou spokojna a staci mi len udrziavat a na to sladke paleo staci...v sladkom paleu mas aj sekciu dezerty :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. a ešte chcem podotknúť :), že banány sa stali mojou každodennou súčasťou :) je to moja najmilšia sladkosť

    OdpovedaťOdstrániť
  4. No tak to mám základy Paleo a ani o tom neviem :) Chlieb nejem, alebo len veľmi málo, ovocie tiež nie, raz za čas niečo hej, ale skôr ako smoothie, tak raz za mesiac keď sa mi doma nakopí ovocia a bojím sa, že zhnije :) solím morskou soľou alebo himalájskou plus bylinky a nutnosťou je kokosový olej. Proste mi to vyhovuje a ani som nevedela prečo :D

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Tip na raňajky II. časť

Opäť sú tu inšpirácie na paleo raňajky!
Hneď v úvode by som sa Vás chcela opýtať. Máte záujem o tipy na večeru? Zo skúsenosti môjho okolia viem, že najväčším problémom je "Čo môžem jesť na raňajky, keď sa vzdám múky?" Samozrejme nemôžete jesť len praženicu alebo šaláty. To po Vás nechcem :). Sú rôzne iné možnosti. Preto tu máme druhé kolo, čo dobré si ukuchtiť na raňajky. Ja osobne dávam prednosť slaným variaci-am. Nabudúce Vám  prezradím aj sladké možnosti.

 Prinášam ďalšie tipy:

1.Zapečený grep - recept

2. Lososovo-omeletové sushi  Tri ingrediencie a máte hotovo :),
recept v publikácií: Daniel Green - Paleo dieta 

3. Zapečené avokádo s volským okom  Avokádo nakoreníme podľa chuti (olivový olej, cesnak, čierne korenie),   surové vajíčko umiestníme na miesto odkiaľ sme vybrali kôstku  a dáme zapiecť na  10-15 min. pri teplote 180.C
4. Tekvicové lievance  recept v publikácií: Sladkosti bez výčitiek
5. Praženica a cviklovo-mrkvový šalát
6. Omeleta so špenatom

 7. Avokadovo-paradaj…

Prílohy nie len k mäsu.....Nové Inšpirácie

Aké prílohy používať k mäsu, keď sme ryžu a zemiaky vylúčili? Skúsili ste už niekedy bataty a karfiol? Uvariť a rozmačkať s kokosovým mliekom alebo ghee na hladké a chutné pyré? A čo tak zeleninu na pare? Pečenú zeleninu?  Je toľko možnosti, že po takom dlhom čase mi príde ryža a zemiaky ako veľká nuda na tanieri.

1. Pečená koreňová zelenina! 
Skúste nakrájať mrkvu, petržlen, cviklu, kaleráb na malé kúsky.  Pridať celý cesnak, prípadne ešte namixovať maslovú tekvicu navrstviť na plech vystlaný papierom na pečenie. Pokvapkať olivovým olejom nakoreniť a nechať piecť 45min. pri 190 stupňoch? Alebo skúste do zapekanej misky uložiť v štýle ratatouille :)


Pre inšpiráciu:
Pečená zelenina: http://varimepaleo.sk/pecena-korenova-zelenina/
Hranolky: http://varimepaleo.sk/hranolky-sladkych-zemiakov/
Zeler v paradajkovej omáčke: http://varimepaleo.sk/vynikajuci-hazankin-restovany-zeler-so-slaninkou-cibulou-a-paradajkami/

2. Pyré batatové, tekvicové, brokolicové.... Všetky sa pripravujú rovnako. Uvar…