Preskočiť na hlavný obsah

Krok po kroku ako začať (Prechod zo sacharidov na tuky)


Tak ideme na to? Výborne! Už teraz bojujete za seba a za svoje zdravie. Po prechode ani neuveríte tomu, že na chlieb alebo šišky už nepomyslíte. Sladkosti Vás už nebudú tak lákať a vyčistíte si aj svoje chuťové poháriky.
Verte mi!
Ak si po mesiaci...dvoch dáte coca-colu alebo mliečnu čokoládu budete mať pocit, že je to oveľa sladšie ako si to pamätáte. Verím však, že ku skúšaniu vo Vašom prípade ani nedôjde :). Aj keď priznávam, leto je lákavé vo forme zmrzliny, limonád a podobne.
Raz za čas si môžete v lete dopriať.  
Nie sme predsa na vojne :D.



I krok
Vyhodíme, darujeme alebo tá najhoršia varianta skonzumujte svoje zásoby zakázaných potravin. (Som za darovanie :D) Preč zo všetkým. Chlieb, zásoby múky, cestovín, polotovarov ako omáčky, paštéty, strukoviny v konzervách a sáčkoch musia isť preč. Slnečnicový olej tiež! Nie, nie ani sladkosti, džúsy, majonézy, syrčeky. Urobíme si v špajzy a v chladničke poriadok. Pozrite si ešte raz zoznam zakázaných potravín.

II krok
Je čas darované, vyhodenné alebo skonzumované potraviny nahradiť Paleo potravinami!
Základ je zásobiť sa Tukom: olivový olej, bravčová masť, kokosový olej a Zelenina. Najlepšie zo svojej záhrady :) alebo z trhu.
Ďalej ryby ak nie sú čerstvé (z jazera alebo potoka)/v našom prípade chladené z Lidlu :), tak sledujte zloženie konzerv - vo vlastnej šťave sa akceptuje, prípadne v olivovom oleji.
Mäso čerstvé, prípadne chladené, mrazené. Z domáceho chovu je najideálnejšia voľba. Ak však nemáte takéto možnosti zo začiatku pre zásady palea postačí aj z obchodu. Ja preferujem Lidl.
Vajíčka ako inač z domáceho chovu. Skúste si spraviť test, ktoré Vás viac zasýtia. Domáce alebo z obchodu? Myslím, že odpoveď už viete.
Ovocie a orechy. Pripomeňme si, že s nimi je potreba narábať opatrne. Ak viac ovocia tým pádom menej orechov a naopak. Denne len mala porcia. Napríklad na desiatu alebo olovrant. Nezabúdajte ovocie prirodzené, bez žiadneho pridaného cukru. Sušené ovocie tiež bez pridaného cukru a oxidu siričitého! Toleruje sa sladené jablčnou šťavou. Orechy čisté nepražené a nesolené!

V podstate, čo je domáce je dobré. Ak máte možnosti ako je babkina záhradka plná domácej zeleniny viete, kde skôr zamieriť :). Máte susedu, ktorá ma sliepočky? Dohodnite sa s ňou. Hlavne sa pýtajte svojho okolia, či nepoznajú domácich chovateľov. Kto sa pýta veľa sa aj dozvie. Prípadne, keď sa nič nedozviete aspoň so susedmi alebo kolegami porozprávate. Zlepšite vzťahy :).

III krok
Vždy pripravený! Aké sú vaše návyky? Chodíte do práce a potom na obed do reštaurácie? Najideálnejšie je variť si jedlo doma a potom v taške si ho nosiť do práce. Je potreba zistiť, či máte v práci chladničku a mikrovlnú rúru. Ak nie, existujú termo tašky alebo termoska. Sme predsa v 21. storočí. Už nás nič nezaskočí :).
Ak chodievate na obed do reštaurácie vyberte si menu, kde je zastúpená hlavne zelenina. O paleu vieme, že škroby spolu s mäsom sa trávia ťažko. Takže ak je na výber jedlo ako steak s pečenými zemiakmi, poprosíme čašníka o zmenu. Pečené zemiaky nahradíme zeleninovou prílohou. Z polievok je väčšinou na výber zo slepačieho a hovädzieho vývaru, čo je pre nás ideálne. Samozrejme požiadajte čašníka o vývar bez rezancov.  Už chápete kam smerujem? Ak je zapečená brokolica so šalátom, nie je čo vymýšľa,ť je to Vaše ideálne paleo menu. Podáva sa šalát s dresingom? Požiadajte aby Vám namiesto dresingu dali olivový olej.

IV krok
Ak Vás pri prvých 2 týždňoch prepadne chuť na sladké?  Majte so sebou sáčok orieškov, prípadne sušených sliviek, kokosových lupienkov (kúpite v obchodoch so zdravou výživou alebo DM drogérií alebo horkú 80% čokoládu ). Rýchlo Vás to zasýti a prejdete svojmu telu cez rozum.

V krok
Je potreba odhodlanie. Keď začíname s čímkoľvek je to ťažké. Je potrebné vypestovať si návyk. Ak vytrváte, odmena Vás neminie, a to vo forme formovania tela a zdravotného zlepšenia. Myslíte si, že Vám nič nie je? To som si myslela aj ja :). Však vyčkajte.

Nebojte sa. Som v tom s Vami. Spolu to zvládneme. :)

Vaša

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Tip na raňajky II. časť

Opäť sú tu inšpirácie na paleo raňajky!
Hneď v úvode by som sa Vás chcela opýtať. Máte záujem o tipy na večeru? Zo skúsenosti môjho okolia viem, že najväčším problémom je "Čo môžem jesť na raňajky, keď sa vzdám múky?" Samozrejme nemôžete jesť len praženicu alebo šaláty. To po Vás nechcem :). Sú rôzne iné možnosti. Preto tu máme druhé kolo, čo dobré si ukuchtiť na raňajky. Ja osobne dávam prednosť slaným variaci-am. Nabudúce Vám  prezradím aj sladké možnosti.

 Prinášam ďalšie tipy:

1.Zapečený grep - recept

2. Lososovo-omeletové sushi  Tri ingrediencie a máte hotovo :),
recept v publikácií: Daniel Green - Paleo dieta 

3. Zapečené avokádo s volským okom  Avokádo nakoreníme podľa chuti (olivový olej, cesnak, čierne korenie),   surové vajíčko umiestníme na miesto odkiaľ sme vybrali kôstku  a dáme zapiecť na  10-15 min. pri teplote 180.C
4. Tekvicové lievance  recept v publikácií: Sladkosti bez výčitiek
5. Praženica a cviklovo-mrkvový šalát
6. Omeleta so špenatom

 7. Avokadovo-paradaj…

Prílohy nie len k mäsu.....Nové Inšpirácie

Aké prílohy používať k mäsu, keď sme ryžu a zemiaky vylúčili? Skúsili ste už niekedy bataty a karfiol? Uvariť a rozmačkať s kokosovým mliekom alebo ghee na hladké a chutné pyré? A čo tak zeleninu na pare? Pečenú zeleninu?  Je toľko možnosti, že po takom dlhom čase mi príde ryža a zemiaky ako veľká nuda na tanieri.

1. Pečená koreňová zelenina! 
Skúste nakrájať mrkvu, petržlen, cviklu, kaleráb na malé kúsky.  Pridať celý cesnak, prípadne ešte namixovať maslovú tekvicu navrstviť na plech vystlaný papierom na pečenie. Pokvapkať olivovým olejom nakoreniť a nechať piecť 45min. pri 190 stupňoch? Alebo skúste do zapekanej misky uložiť v štýle ratatouille :)


Pre inšpiráciu:
Pečená zelenina: http://varimepaleo.sk/pecena-korenova-zelenina/
Hranolky: http://varimepaleo.sk/hranolky-sladkych-zemiakov/
Zeler v paradajkovej omáčke: http://varimepaleo.sk/vynikajuci-hazankin-restovany-zeler-so-slaninkou-cibulou-a-paradajkami/

2. Pyré batatové, tekvicové, brokolicové.... Všetky sa pripravujú rovnako. Uvar…

Paleo potraviny, váš nový jedálniček!

Pomer vášho nového jedálnička je:
zelenina 45-50% + tuky 25% + živočíšne bielkoviny 25 % 1. základ tvorí zelenina. Áno Paleo neznamená jesť len mäso. Stretla som sa s označením, že Paleo je mäsová diéta. Nie! Vo svojej podstate je Paleo strava zeleninová. Správny paleožrút konzumuje viac zeleniny ako mäsa. Vysoký podiel zeleniny v našom jedálničku zabezpečí vlákninu, vitamíny, minerály a enzýmy. K nej tiež zaradzujeme hríby a morské riasy. 2. Tuky sú pre naše „prepnutie“ zo sacharidového režimu do tukového podstatne dôležité. Predovšetkým hovorím o živočíšnych a stabilných - rastlinných ako kokosový a olivový olej. So slnečnicovým olejom sa nadobro rozlúčte. Nahraďte ho bravčovou masťou, kokosovým olejom, maslom, olivovým olejom. Obmedzením sacharidov potrebujeme nový zdroj energie. Zvýšenou konzumáciou tukov a obmedzením sacharidov zaručene nepriberiete. Zapamätajte si, že jedno vylučuje druhé.

3. Mäso nie je dominantnou zložkou nášho jedálnička, avšak nijako mu neublíži ;). Tuky z mäs…