Preskočiť na hlavný obsah

Rôzne podoby PALEA



Klasické paleo -  strava založená na zdravých  tukoch, mäse, vajciach, zelenine a ovocí. Zo stravy vylúčime zemiaky, ryžu (škroby), mliečne výrobky chudobné na tuk, akékoľvek sladidlá (javorový sirup, agáve, med), strukoviny, obilniny, nestabilné rastlinné oleje (slnečnicový, repkový olej). Neutrálna a najlepšia forma palea :).

Sladké paleo – je ako klasické paleo s tým rozdielom, že si môžeme zamaškrtiť. V tomto druhu palea si dovolíme nejaký ten zdravý dezert. Čiže používame sladidlo ako med, bazový alebo kokosový cukor. Biely a hnedý rafinovaný cukor je zakázaný! Len prírodné sladidla. Vylúčila by som aj javorový sirup aj agáve.
Sladké paleo je vhodné pre tých, ktorí nemajú zdravotné problémy.  Keď chcete zhodiť pár kíl, zároveň sa udržiavať vo forme a vylúčiť múku zo svojho života je táto forma palea pre Vás ako stvorená. Na sladké paleo je možné prejsť ak prejdete úvodnou fázou prepnutia (klasické paleo) zo sacharidového metabolizmu na tukový metabolizmus.

Ketonické paleo – je prísna úprava klasického palea. Podstata je rovnaká, ale vynechávajú sa orechy, vajce, ľuľkovitá zeleniny (zemiaky, baklažány, paradajky, papriky), ktoré sú potenciálnymi alergénmi ako aj tropické ovocie.  Odporúča sa hlavne ľuďom, ktorí bojujú s nadmernou nadváhou.Reguluje sa podiel sacharidov, ktoré nájdete aj v zelenine.

Na stránkach o paleo strave som sa stretla aj s pojmom nepochopené paleo. Je to vlastne ta forma, ktorá sa snaží celý čas nahrádzať. A jesť stále to isté. Keď neustále budete jesť vajcia každý deň, alebo len mäso a  prílohu iba zeleninu. Skonštatujete, že ste síce zhodili ale, že Vás prechádza chuť na vajíčka a zeleninu.  Viacej študujte a pozerajte na rôzne odkazy. Máte pestrý výber rôznych jedál. Chce to len trochu viac času a dostanete sa do toho.

Paleo na mieru - základ je jasný, zdravé tuky, mäso, vajcia, zelenina a ovocie.....vynecháme strukoviny, sóju, múku (lepok) - (pozrite zakázané potraviny). Po základnom prechode na režim paleo (prepnutie zo sacharidového na tukový režim) čo je od 3 týždňov do 6 týždňov začnite experimentovať. Vďaka tejto zmene budete vedieť ako vaše telo funguje a ako reaguje na potraviny, ktoré nie sú síce paleo ale ani nie zakázané potraviny - ide o tzv. otázne potraviny. Postupne pridáme do stravy škroby (zemiaky, ryža). Ak zistite, že je vám z nich zle, alebo vás nafukuje viete, že to nie je zlučiteľne s vaším paleo stravovaním. Postupne skúšajte jogurty, mlieko.... sladidlá ako med, javorový sirup.....a Vaše telo Vám ukáže či môže byť súčasťou Vášho palea. Opakujem s múkou a strukovinami sa rozlúčte nadobro.

Ja osobne, keď sa chcem dostať do formy, tak sa stravujem  podľa klasického palea. Ak je leto dovolím si Sladké paleo. Hlavne vtedy keď máte svoje dni a nedokážete bez sladkého vydržať. Však mi ženy to dôverne poznáme :). Preto je forma sladkého palea pre nás ako stvorená.


O rôznych podobách palea ako napr. laktózové sa dočítate na tomto odkaze.

Komentáre

  1. Takze kebyze uvazujem...co aj uvazujem, pretoze uz aj peto uvazuje:D...tak jednoznazne sladke paleo!!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. som si aj myslela :D pripravujem članok ako zacat :) ..takze chvilku vyckaj a mozete zacat :)...zaklad uz vies comu sa vyhybat :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Môj manžel neuznáva žiadne tieto "zdravé smery", lebo všade sa vylučuje mäso a tuk, ale toto by sa mu mohlo páčiť, nakoľko on mäsko môže :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tak tomu ver :) tento zdravý smer je stvorený hlavne pre chlapov.... :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Tip na raňajky II. časť

Opäť sú tu inšpirácie na paleo raňajky!
Hneď v úvode by som sa Vás chcela opýtať. Máte záujem o tipy na večeru? Zo skúsenosti môjho okolia viem, že najväčším problémom je "Čo môžem jesť na raňajky, keď sa vzdám múky?" Samozrejme nemôžete jesť len praženicu alebo šaláty. To po Vás nechcem :). Sú rôzne iné možnosti. Preto tu máme druhé kolo, čo dobré si ukuchtiť na raňajky. Ja osobne dávam prednosť slaným variaci-am. Nabudúce Vám  prezradím aj sladké možnosti.

 Prinášam ďalšie tipy:

1.Zapečený grep - recept

2. Lososovo-omeletové sushi  Tri ingrediencie a máte hotovo :),
recept v publikácií: Daniel Green - Paleo dieta 

3. Zapečené avokádo s volským okom  Avokádo nakoreníme podľa chuti (olivový olej, cesnak, čierne korenie),   surové vajíčko umiestníme na miesto odkiaľ sme vybrali kôstku  a dáme zapiecť na  10-15 min. pri teplote 180.C
4. Tekvicové lievance  recept v publikácií: Sladkosti bez výčitiek
5. Praženica a cviklovo-mrkvový šalát
6. Omeleta so špenatom

 7. Avokadovo-paradaj…

Paleo potraviny, váš nový jedálniček!

Pomer vášho nového jedálnička je:
zelenina 45-50% + tuky 25% + živočíšne bielkoviny 25 % 1. základ tvorí zelenina. Áno Paleo neznamená jesť len mäso. Stretla som sa s označením, že Paleo je mäsová diéta. Nie! Vo svojej podstate je Paleo strava zeleninová. Správny paleožrút konzumuje viac zeleniny ako mäsa. Vysoký podiel zeleniny v našom jedálničku zabezpečí vlákninu, vitamíny, minerály a enzýmy. K nej tiež zaradzujeme hríby a morské riasy. 2. Tuky sú pre naše „prepnutie“ zo sacharidového režimu do tukového podstatne dôležité. Predovšetkým hovorím o živočíšnych a stabilných - rastlinných ako kokosový a olivový olej. So slnečnicovým olejom sa nadobro rozlúčte. Nahraďte ho bravčovou masťou, kokosovým olejom, maslom, olivovým olejom. Obmedzením sacharidov potrebujeme nový zdroj energie. Zvýšenou konzumáciou tukov a obmedzením sacharidov zaručene nepriberiete. Zapamätajte si, že jedno vylučuje druhé.

3. Mäso nie je dominantnou zložkou nášho jedálnička, avšak nijako mu neublíži ;). Tuky z mäs…

Stránky / Odkazy o paleo strave,