Preskočiť na hlavný obsah

Rôzne podoby PALEA



Klasické paleo -  strava založená na zdravých  tukoch, mäse, vajciach, zelenine a ovocí. Zo stravy vylúčime zemiaky, ryžu (škroby), mliečne výrobky chudobné na tuk, akékoľvek sladidlá (javorový sirup, agáve, med), strukoviny, obilniny, nestabilné rastlinné oleje (slnečnicový, repkový olej). Neutrálna a najlepšia forma palea :).

Sladké paleo – je ako klasické paleo s tým rozdielom, že si môžeme zamaškrtiť. V tomto druhu palea si dovolíme nejaký ten zdravý dezert. Čiže používame sladidlo ako med, bazový alebo kokosový cukor. Biely a hnedý rafinovaný cukor je zakázaný! Len prírodné sladidla. Vylúčila by som aj javorový sirup aj agáve.
Sladké paleo je vhodné pre tých, ktorí nemajú zdravotné problémy.  Keď chcete zhodiť pár kíl, zároveň sa udržiavať vo forme a vylúčiť múku zo svojho života je táto forma palea pre Vás ako stvorená. Na sladké paleo je možné prejsť ak prejdete úvodnou fázou prepnutia (klasické paleo) zo sacharidového metabolizmu na tukový metabolizmus.

Ketonické paleo – je prísna úprava klasického palea. Podstata je rovnaká, ale vynechávajú sa orechy, vajce, ľuľkovitá zeleniny (zemiaky, baklažány, paradajky, papriky), ktoré sú potenciálnymi alergénmi ako aj tropické ovocie.  Odporúča sa hlavne ľuďom, ktorí bojujú s nadmernou nadváhou.Reguluje sa podiel sacharidov, ktoré nájdete aj v zelenine.

Na stránkach o paleo strave som sa stretla aj s pojmom nepochopené paleo. Je to vlastne ta forma, ktorá sa snaží celý čas nahrádzať. A jesť stále to isté. Keď neustále budete jesť vajcia každý deň, alebo len mäso a  prílohu iba zeleninu. Skonštatujete, že ste síce zhodili ale, že Vás prechádza chuť na vajíčka a zeleninu.  Viacej študujte a pozerajte na rôzne odkazy. Máte pestrý výber rôznych jedál. Chce to len trochu viac času a dostanete sa do toho.

Paleo na mieru - základ je jasný, zdravé tuky, mäso, vajcia, zelenina a ovocie.....vynecháme strukoviny, sóju, múku (lepok) - (pozrite zakázané potraviny). Po základnom prechode na režim paleo (prepnutie zo sacharidového na tukový režim) čo je od 3 týždňov do 6 týždňov začnite experimentovať. Vďaka tejto zmene budete vedieť ako vaše telo funguje a ako reaguje na potraviny, ktoré nie sú síce paleo ale ani nie zakázané potraviny - ide o tzv. otázne potraviny. Postupne pridáme do stravy škroby (zemiaky, ryža). Ak zistite, že je vám z nich zle, alebo vás nafukuje viete, že to nie je zlučiteľne s vaším paleo stravovaním. Postupne skúšajte jogurty, mlieko.... sladidlá ako med, javorový sirup.....a Vaše telo Vám ukáže či môže byť súčasťou Vášho palea. Opakujem s múkou a strukovinami sa rozlúčte nadobro.

Ja osobne, keď sa chcem dostať do formy, tak sa stravujem  podľa klasického palea. Ak je leto dovolím si Sladké paleo. Hlavne vtedy keď máte svoje dni a nedokážete bez sladkého vydržať. Však mi ženy to dôverne poznáme :). Preto je forma sladkého palea pre nás ako stvorená.


O rôznych podobách palea ako napr. laktózové sa dočítate na tomto odkaze.

Komentáre

  1. Takze kebyze uvazujem...co aj uvazujem, pretoze uz aj peto uvazuje:D...tak jednoznazne sladke paleo!!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. som si aj myslela :D pripravujem članok ako zacat :) ..takze chvilku vyckaj a mozete zacat :)...zaklad uz vies comu sa vyhybat :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Môj manžel neuznáva žiadne tieto "zdravé smery", lebo všade sa vylučuje mäso a tuk, ale toto by sa mu mohlo páčiť, nakoľko on mäsko môže :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tak tomu ver :) tento zdravý smer je stvorený hlavne pre chlapov.... :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Prílohy nie len k mäsu.....Nové Inšpirácie

Aké prílohy používať k mäsu, keď sme ryžu a zemiaky vylúčili? Skúsili ste už niekedy bataty a karfiol? Uvariť a rozmačkať s kokosovým mliekom alebo ghee na hladké a chutné pyré? A čo tak zeleninu na pare? Pečenú zeleninu?  Je toľko možnosti, že po takom dlhom čase mi príde ryža a zemiaky ako veľká nuda na tanieri.

1. Pečená koreňová zelenina! 
Skúste nakrájať mrkvu, petržlen, cviklu, kaleráb na malé kúsky.  Pridať celý cesnak, prípadne ešte namixovať maslovú tekvicu navrstviť na plech vystlaný papierom na pečenie. Pokvapkať olivovým olejom nakoreniť a nechať piecť 45min. pri 190 stupňoch? Alebo skúste do zapekanej misky uložiť v štýle ratatouille :)


Pre inšpiráciu:
Pečená zelenina: http://varimepaleo.sk/pecena-korenova-zelenina/
Hranolky: http://varimepaleo.sk/hranolky-sladkych-zemiakov/
Zeler v paradajkovej omáčke: http://varimepaleo.sk/vynikajuci-hazankin-restovany-zeler-so-slaninkou-cibulou-a-paradajkami/

2. Pyré batatové, tekvicové, brokolicové.... Všetky sa pripravujú rovnako. Uvar…

Tip na raňajky I. časť

Viem. Je ťažko začať so stravovaním, ktoré ste si ešte neosvojili. Pravidla viete ale nemáte potuchy ako začať. Prešla som si tým. Zo začiatku som jedla len praženicu a slaninku so zeleninou. A jesť stále to isté dookola? Po 2 týždňoch by ste vajcia už nechceli ani vidieť a Paleu by ste dali zbohom. Budte však vytrvalí. Študujte. Máme veľa publikacií na túto tému. Internet obsahuje veľa informácií. Keď ste aspoň malinko jazykovo zdatný zvládnete ponachádzať rôzne chutné recepty. Alebo stačí inšpirovať sa tu! :)



Prinášam Vám tipy - inšpirácie na správne paleo raňajky!

1.Varené vajíčka s Dusenou zeleninou na masle

2. Zelenina (čo záhrada dala :D) s olivovým olejom + pečená tekvica okorenená grilovaním korením, alebo klasicky soľou + čiernym k.; skúste nakoreniť americkými zemiakmi, alebo údenou paprikou
3. Zelenina (čo záhrada dala :D) + Karfiolová omeleta Karfiol si večer predtým predvarte. Ráno si ho popražte na masle a pridajte (už v pohári) rozšľahané vajíčka a polejte ním karfiol. P…

Princíp Paleo stravovania je viac než známi. Múka? Nie! A to nie je všetko.